28.09.2016 – 18.05.2017 Hjemme i Brårvikkilen og noen utflukter

oktober 15, 2016

19.03.2017 Forberedelser til videre seilas og 17-maifeiring i Brooklyn.

Ærfuglene klukker ut på sjøen og krokusen blomstrer. Det er vår. Forberedelsene til videre seilas er igang.

Våre venner fra Lysekil, Britt-Marie og Olle blir med i Fransk Polynesia den første tiden og det gleder vi oss til. Våre svenske venner er sosiale og ikke redde for å bidra når noe skal gjøres ombord. Ser at jeg må kjøpe ny ferskvannsgenerator og den er kjempedyr (for meg). Ellers er det reservemotor til ankervinsjen jeg må ha med meg når jeg reiser tilbake til Raiatea i Fransk Polynesia hvor båten ligger. Når jeg kommer tilbake så skal jeg montere nytt eksosbenn og en liten slangebit mellom bennet og lyddemper. Ut over det så er det skrogvedlikehold og bunnsmøring. Vi har leid en hytte like ved marinaen som vi bor i før båten er på vannet. Å bo i båt på land er ikke særlig greit.

Besøkte min gode venn Odd Roar Johansen og hans familie i Sandefjord. Hos Odd og Gina møtte jeg deres venner igjen og en av dem var Mark Fuhrmann som skal padle fra Oslo til Aten med sitt fredsbudskap. Mark mener at hver og en bør og kan gjøre et fredstiltak i nærmiljøet som skaper gode relasjoner mellom naboer og folk. Noen planlegger terror, men Mark mener at vi heller må planlegge saker som får folk til å bli glade i hverandre og respekt som bidrar til å få en fredfull og god hverdag. Han skal besøke  skoler og andre på sin vei sørover for å spre sitt flotte budskap. Vi ønsker Mark lykke til med sitt fredsbudskap.

I år blir det «ja takk begge deler» da vi får med oss 17 Mai i Norge og reiser til New York og blir med på paraden i Brooklyn i sammen med våre slektninger. I Brooklyn feires frigjøringsdagen første helg etter 17 mai så vi får med oss begge feiringene i år.

07.02.2017 Hjemme etter tur i Nordsjøen på Gina Krog og boligplattformen Endurance.

Forberedelser til å komme tilbake til båten er i gang. Er begynt å finne frem hva skal jeg reparere og hva som vi skal ha med til bake til Raiatea i Fransk Polynesia hvor båten vår, Ilanga ligger trygt på land og venter på oss. Planen er å være i båten igjen ca. 24 mai.

Kom hjem i dag etter en tur ute i Nordsjøen hvor jeg viste bilder og holdt foredrag fra turen. Jeg ble veldig godt mottatt og hadde to flotte dager ombord på boligplattformen Endurance og fikk en god runde og så på prosjektet oppe på Gina Krog i sammen med med mine gode venner Odd og Kjell, som jobber i prosjektledelsen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På oljeplattformen Gina Krog

Når jeg fikk på meg verneutstyret og kom meg ut i felten, så følte jeg meg integrert i prosjektet. Om jeg skal rangere hvor artig jeg syntes offshoreturen var på en skala fra 1 til 10, så må det bli rundt 12. Jeg fikk god tilbakemelding på mitt foredrag og bildeserie og møtte mange gode venner fra tiden jeg jobbet i Statoil.

Julen feiret vi hjemme med familien. Koste oss virkelig med god mat og den tradisjonelle fotballkampen på Fagermyr. Støle og Solfjeldfamiliene (SOS) mot resten av verden (verdenslaget). Vi gikk inn i 2017 på Austerheim hos Lives søster Tone. Senere var vi en tur i Lysekil og besøkte våre venner Britt-Marie og Olle .

15.10.2016 Hjemme i Brårvikkilen

Vi kom vel hjem til Brårvikkilen etter mange timer i fly. Vi fikk båten på land i Raiatea i Fransk Polynesia, bodde noen dager i en hytte vi leide under tiden vi preparerte båten for å stå på land i ca.9 måneder. Følte at båten så langt etter oss da vi gikk ut porten i Raiatea Carenage Marina. Jeg preparerte motor og demonterte eksosbennet som ikke hadde begynt å lekke enda, men det var noe rust og det ville ikke gå må lang tid før lekasjen ville komme. Har ikke hørt om en båtmotor som har gått så langt med samme eksosbenn. Vår Yanmar 4HJ2 har snart gått 8000 timer uten feilslag. De motorproblemene jeg har hatt et par ganger, har vert uren diesel og tett tilførsel av drivstoffet. Jeg banker i bordet når jeg skryter av motoren. Er ikke så overtroisk, men sjanser tar jeg ikke. Det er sånn jeg er blitt etter å ha seilt lange havstrekninger. Vedlikehold er viktig. Ta reparasjoner og utskifting av deler før defekten kommer. Riggen inspiseres hver gang jeg har mulighet, og som jeg har skrevet tidligere så har jeg skiftet ut, forsterket og gått opp i dimensjon på noen stag og vant. Skroggjennomføringer under vannlinje er også noe jeg har fokus på. Flere båter jeg har møtt på turen har havarert og jeg prøver å lære noe av hendelsene.

Turen til New York gikk fra Raiatea til Tahiti og videre til New York hvor vi var i 6 dager hos min gode venn og kusine, Martgaret. Live og jeg er så priviligerte som har et koselig hjem på Lon Island hvor vi alltid er velkommen. Å møte familie og venner i New York er virkelig noe jeg setter pris på. Deborah, David, Lisa, Garret og sønnen inviterte oss til middag i sammen med Patricia og hennes sønn, Joseph. Maten var utsøkt og stemningen god den kvelden. David og Garrrets far var lærer i Tvedestrand for mange år siden. Hans navn var Elmer Thorsen og mange av hans  på Eikeland, Blekestrand og sikkert andre steder i området her.

Hjemme hos Margaret hadde vi familiesamlinger hvor vi snakket mye om familie og venner både i USA og i hjemlandet. Norge, Lake Telemark, Sandøya og Tvedestrand er stedsnavn som jeg hører i samtalene om jeg tar en tur på kjøkkenet for å sjekke opp i kaffekoking eller noe annet. Det snakkes Engelsk og norsk i en god mix. Margaret skifter mellom språkene etter hvem hun prater med og hva hun snakker om. Hun spør alltid etter hennes kusiner, fettere og resten av familien i Norge og ber meg hilse. Margaret er ei hyggelig og veldig våken kusine. Synet har sviktet henne noe, men dama følger med i alt som skjer. Noen ganger lurer jeg på om hun har tatt 20 år feil på fødselsdatoen sin.

Fra Fransk Polynesia til New York var det 6 timer forskjell i tiden og når vi fløy til Norge var det ytterligere 6 timer, så vanligvis så har vi en del utfordring med å sove på nettene og fordøyelsen er ikke helt i takt med en normal døgnrytme her hjemme. Denne gangen gikk det med å stille klokken veldig greit da jeg gikk rett inn i hummerfisket og i «jobb» på husene til våre håpefulle. Øivind og hans samboer My Malin har kjøpt et gammelt hus ved Flosta kirke hvor den eldste delen er fre 1720-årene. Huset til My og Øivind har fremdeles en del restaurering igjen. Live har malt og jeg har bygd om en liten bu til hønsehus. Beate og hennes samboer Jan Ingvald har en del arbeid igjen på deres hus som de har overtatt etter Jan Ingvalds besteforeldre. Deres hus er ikke så gammelt. Det ble bygd tidlig på 1800-tallet og blir restaurert tilbake til den opprinnelige stilarten. Restaureringen er arbeid vi liker og det føles godt å hjelpe «ungdommene» med å få et godt hjem med arbeidet de ikke selv har tid til å utføre.

Den første uken vi var hjemme var det flott vær med mye sol og temperaturen var god. Så startet hummerfisket og været ble surt. Vind fra nord-ost og  værlaget som kom fra Rusland var kald, men min bror Georg og jeg trosset været og var ute med hummerteinene. Det sure været henger i og vi har ikke trukket teinene så mange ganger, men vi har fått noen fine hummer og er sikret et lite familietreff med skalldyr litt lengre ut på høsten. Vi fyrer i ovnen og har det bra. Planlegger denne gangen å være hjemme helt til langt ut i mai. Være hjemme under hurrycaneperioden og oppleve våren i Norge som er noe av det flotteste jeg vet, Vi tar også med oss 17 mai før vi planlegger å setter kursen mot New York og Fransk Polynesia igjen.