30.07.2016 Mo`orea Fransk Polynesia

august 9, 2016

Mo`orea

09.08.2016.

I går var vi på busstur til der ferjen kommer inn fra Papeete, Tahiti. Vaiera heter plassen, vi trodde det var et senter, ja kanskje en by, men det var feil. Ferjen lå der og det var noen kiosker, en kafe og et lite fruktmaked. Vi tok bussen tilbake til en liten bebyggelse som heter Maharepa. Der er internettkaffe, noen restauranter, banker og butikker. Vi har lagt vår elsk i Caramelina, hvor betjeningen e smiler ekte smil og de har fri internett, øl, små gode varme retter og gode kaker + is i kjeks.

Innenfor her vi ligger er det en liten gatekjøkken. De har vannkran utenfor salgsboden så folk kan vaske hendene sine. Jeg spurte om å få fylt opp 4 20-literskanner der, men det var nei. De hadde hatt så mye besøk av båtfolk som hadde tatt seg til rette og tatt vann der som han betalte dyrt for. Jeg prøvde meg med at jeg skulle kun fylle 80 liter og jeg kunne betale for vannet, men det var nei. Tror det hadde låst seg for gubben som hadde dårlige erfaringer med båtfolk. En gjest som satt med sin kone og svigermor ved et bord der og hørte samtalen. Han prøvde først å hjelpe meg med å forklare kjøkkeneieren at dette var kun en begrenset mengde vann som jeg var villig til å betale for, men det var NEI! Tror han som prøvde å hjelpe meg ble mer skuffet enn meg så han sa, ok jeg tar med meg kannene hjem, fyller dem og kona mi kommer ned med dem om 15 minutter. Det ble resultatet og vi fikk vann og ga kona en flaske rød vin når hun kom tilbake som avtalt.

05.08.2016 I går seilte vi over til Coock Bay. Det er kun 5 nm seilas fra Baia d`Opunohu hvor vi lå. Vi så ikke hai sist vi var ute og snorklet på revet. Kun mange fisk i forskjellige farger og størelser. Store rokker er det mange av.

Nå har vi ankret i bunnen av Coock Bay. Det ligger fem andre båter her og det er god plass. I denne bukten er det bensinstasjon og det skal være noen små spisesteder og en kirke. Vi går på land og beser oss. Det er en vei og vi bestemte oss for å gå til venstre. Etter et par kilometer kommer vi til en liten bygd som har minibank, en del butikker og restauranter. Vi gikk inn på en restaurant nær stranden og spiste. Maten var god og veldig dyr. Her er noen fiskere, men de aller fleste lever av turistene. Det kommer karavaner med ATV med guide foran noen ganger og det samme med vannscootere. Det er også mange utleiebiler og mye trafikk på veiene.

03.08.2016  Vi ligger fremdeles ankret i bukten på nordsiden av Mo`orea som heter Baia d`Opunohu. Bukten er på størelse med Østeråbukta hjemme i Tvedestrand. Vi er omkranset av fjell og det går en vei langs med sjøen. Fjellene her er mer ujevne på toppene da øya er en vulkansk øy som hadde utbrudd for ca 1,5 mil år siden. Fjellene er unge og isen har ikke vert her og slipt ned formasjonene. Vi ligger ankret midt i krateret som er åpent ut til sjøen mot nord og danner fjorden.  Vi har vert på tur oppe i fjellene hvor vi fikk en flott utsikt over fjordene i nord. Hadde også en fin skogstur på oppmerkede stier. Å gå ut på måfå går ikke, da regnskogen er så tett og det er umulig å ta seg frem. I dag er det snorkling på programmet. Utenfor bukta er det et rev hvor det er fint å snorkle. Det er mye hai og rokke der ute, så jeg lader batteriet på undervannskameraet og er veldig spendt.

I går var det nesten et nordisk treff her. Det var to svenske, en finsk og tre norske båter her. Finnen Marco lå ankret rett bak oss i sin Swan 41. Svenskene og de andre to norske båten som heter Tamara av Oslo, med Gina, Lars og Anders om bord ligger ankret ute på revet utenfor bukta i sammen med båten Wilhelm av Trondheim. Vår svenske venn Jonas fra Gøteborg i sin 27 fots Alegro har fortøyd langs siden av Tamara. En blir fort venner når en møter  andre båter fra Scandinavia.  Den andre svenske båten kjenner jeg ikke, men jeg så det var en Stockholmsbåt. Var borte og sa hei til dem i dag på vei ut til snorklerevet. Det er fremdeles tidlig morgen, sola skinner mot fjellsidene og det ryker fra husene som ligger spredt oppe i fjellsiden. Her fyrer de ikke for å få en lunk på morgenkvisten, men det er matlaging på gang.

29.07.2016 Turen fra Tahiti til Mo`orea er kun 18 nm og overfarten var uten problem. Fikk noe skarp sjø når vi kom opp mot Mo`orea, men ikke vann på dekk. Vi ankrer opp i bukten som heter Baia d`Opunohu og føler at roen faller på. Den store engelske sjøfareren Captain James Cook har også ankret i denne bukten i 1769. Tenker på hvor spennende det måtte være for han den gangen da de innfødte aldri hadde sett en hvit mann før. Nabobukten som heter Bahia de Cook, trodde de lenge var bukten den store oppdagelsesfareren og kapteinen kom inn til , men etter nøyere undersøkelser så var det denne  bukten hvor vi er ankret nå han kom inn til. Jeg forstår Captain Cook i og med at denne bukten er dypere og en ligger bedre beskyttet mot dårlig vær. Vi er ferdig med tekniske utfordringer og bymiljø for en stund. Det var veldig artig å ligge i Papeete, men godt å komme der i fra når vi har lagt der så pass lenge. I bukten ligger det noen spredte hus og en liten butikk. Når vi ankrer ligger vi alene innerst i bukten, men noen flere båter kommer etter hvert. Ytterst i bukten, hvor det er flott å snorkle og dykke ligger ca. 20-30 båter for anker. Innerst i bukten ligger en Gul båt nesten på land. Ser ut som om det er en havarert båt som er under reparasjon. Det er installert en liten «uoriginal» mast og nesten alt dekksutstyret mangler. Båten heter Trippin og er registrert i London. I bukten utenfor butikken ligger 3-4 lokale små seilbåter. Vi setter ut jolla og går og ser hva de har i butikken, som ikke kan skryte av et veldig stort vareutvalg, men ute i bukta ligger to båter fortøyd i sammen og det er to folk om bord som hilser. Jeg ser med det samme at den største av båtene er en Albin Vega. Vega`n bærer preg av å ha lagt lenge. Dama om bord eier begge båtene. Hun bor i Vega`n og seiler med den noe mindre båten. Hun har vært hjemme i Frankrike i 6 år og venner har sett etter Vegabåten. Den lille slanke båten som er 6,40m lang har hun seilt fra Frankrike med. Vi ligger og prater en stund og hun forteller at hun har seilt rundt Cape Horne med Albin Vega`n og at hun har forsterket den, men nå er båten kun en bobåt for henne. Mannen som sitter ved siden av henne har sin egen båt for anker noe lenger ut og han forteller at hun gjør sine turer solo. Det er ei tøff seilerdame vi har truffet på. Har lyst til å snakke mer med henne. Hun kan være i 70-årene og hun forteller om barnebarna sine…. Alle bestemødre er forskjellige og noen er noe mer forskjellig.