18.05-22.06.2016 Hawaii, USA – Christmas Island, Kiribati – Papeete,Tahiti

juni 24, 2016

18.05.2016

Det var ikke enkelt å bli klar for å reise ut fra Koi Olina. Gror nesten fast nåe jeg har vert en plass lenge og det er stadig noe nytt som må skaffes eller repareres før en seiler ut. 18 mai kom vi oss over til «fueldocka» og tanket diesel. Været var vakkert og alt lå til rette for en overfart til Cristmas Island. En distanse på 1163nm.  Våre venner Moris, Shelli og Lee kommer over og tar farvel. Joetta og Jon hjelper med fylling av diesel og det er noe vemodig å seile ut fra den flotte marinaen med så mange hyggelige folk. Ingrid og Wolfgang inviterte oss på en deilig middag noen dager tidligere og alt lå til rette for avreise. Mange skulle vi si adjø til. Skulle gjerne truffet våre svenske venner Ulf, Anders og Susanne igjen og ikke å forglemme Marlene fra Finland. Marlene fra Finland savner jeg allerede, hun er verdens snilleste som alltid har noe å gi. Det har vert noen fine vintermåneder.

Oahu blir mindre og mindre bak oss og til slutt forsvinner ya i horisonten. En fiskebåt er det siste vi ser av sivilisasjon før solen går ned, natten kommer og vi er på tur. Været og turen sørover går uten problem. Fiskebåten utenfor Honolulu er den siste båten vi ser før vi kommer til Christmas Island. Vi kommer opp mot øya om natten, blir liggende og krysse frem til dagslyset 28.05 før vi går inn og ankrer i utløpet fra krateret i atollen. Det er grunt og vi kommer ikke så langt inn i lagunen, men får godt ankerfeste. Det ligger to andre seilbåter for anker. De har dristet seg lengre inn i lagunen. Båten nærmest er fra USA med pappa datter og svigersønn om bord. Den andre båten et det ikke folk om bord i, men kan se den er fra Portugal. Får senere høre at båten fra Portugal har ligget der i flere måneder og har problem med myndighetene etter at de gjorde et mindre beslag av mariuana om bord. Vi møtte Portugiseren, hans kjæreste og hans mor senere og de var fortvilet over myndighetene og deres håndtering av saken. Det var 0,03 gram mariuana de hadde funnet i båten og et pengebeløp de mente kunne være salg av narkotika eller hvitvasking av penger. Beløpet var ikke så stort, men jeg fikk en følelse av at politiet hadde gått noe hardt ut i saken og ikke ville tape ansikt. Trist sak med store konsekvenser for båteier. Det er tre forklaringer til en sak som dette. Den skyldiges forklaring, politiets forklaring og den riktige hendelsen.

For meg er det viktig å følge lover og regler i de landene jeg er gjest. Når jeg kommer inn så representerer jeg meg sel, men for folk jeg møter så representerer jeg Norge og seilere generelt. Om jeg gjør noe bra eller dårlig så husker folk han norske eller den seileren.

06.06

Christmas Island, Kiribati til Rangiroa i Fransk Polynesia.

6.juni kom vi oss ut fra paradisøya Christmas Island som hører til Republikken Kiribati. Vi ble kjent med mange koselige folk og de ekte smilene og gleden kommer jeg til å huske i mange år. Takket være Tima og Timei som driver Rainbow Hotell fikk vi mange venner både blant de lokale og utlendinger som jobbet med prosjektarbeid på øya. Kjente det var for tidlig å reise fra øya etter å ha vert der bare i en uke. Vi fikk en akseptabel Værmelding og vi bestemte oss for å legge ut på den nesten 1200nm turen til Rangiroa i Fransk Polynesia. Når jeg skal seile ut på en forholdsvis lang etappe så er det noe som trekker i meg for å komme i gang. Kanskje det er en form for reisesyke? Gabrielle, den tyske klimaforskeren knyttet vi et godt og varig vennskap med. Å sjekke ut er ikke gjort i en håndvending. Det første kontoret var havnekapteinen. Her måtte vi betale 50 australske dollar, som er valutaen i Kiribati. Jeg hadde nå betalt for en uke for eget anker. Kvitteringen fra havnekapteinen måtte vises til toll og passkontroll for å få sjekket ut. Vi var hos tollerne kl.10 , men der var ikke folk og døra låst. Vi gikk over til immigration som lå i samme hus. Hun beklagde tollernes fravær og prøvde å ringe dem og sendte til slutt en SMS til dem. Immigrasjon gjorde klar dokumentene som vi ville få når vi hadde tollernes papirer med oss. Tollerne skulle være tilbake kl.12. Vi var der kl. 12 og tollerdama kom Kl 14. Det var da blitt en lang kø som ventet på henne. Vi var først i køen! Da var det bare en enkel sak…….tollerdama hadde ikke nøkkel til kontoret! Hun prøvde å få opp døra ved hjelp av en saks  og så med en stållinjal hun fikk låne fra et nabokontor. En mann i køen fikk tak i en bil som kom tilbake med nøkkel og ting ordnet seg fort. Betalte 20 australske dollar og vi hadde utsjekkingsdokumentet. Fikk kyss på kinnet av immigrationdama og lykkeønskning om god tur.

Vel tilbake i båten var det kraftig strøm inn i lagunen. Fikk noe problem med å løfte motoren av jolla. Var redd strømmen skulle trekke jolla under, men det gikk fint. Vi gjorde de siste forberedelser for å seile ut og spiste en god middag, men fremdeles var strømmen så sterk at jeg ikke hadde lyst til å trekke anker. Vi besluttet å seile ut neste morgen og roet ned. I 5 tiden løyet strømmen og vI kastet oss rundt. Opp med ankeret og vi var ute på åpent hav før det ble mørkt. En vakker solnedgang og ikke lenge etter var mørket og stjernene der. Vi fikk god medstrøms langs øya og det ble en fin avreise. Vi så lysene på Cristmas Island bli borte og vi var på vei til Fransk Polynesia, til atollen Rangiroa som er verdens nest største atoll. Vi fikk etter hvert noe uryddig og til tider svak vind, men ellers flott vær.

Ute i havet har vi noen fantastisk flotte soloppganger og nedganger, vi får besøk av en liten flokk små delfiner, albatross, fregattfugler og mange andre flotte sjøfugl. Et fiskestim slår opp i overflaten og sjøfuglene er der. Vi nyter turen.

Vi nærmer oss ekvator og krysser linja 08.06 kl.03:43. Kong Neptun så vi ikke noe til, men vi så noe til en linjeaquavit. Det ble en dram til Live, meg og en til Kong Neptun. Live krysset ekvator for første gang i båt, aquaviten for andre og jeg for tredje gang. Det hele gikk rolig fore seg og seremonien var enkel. Vi gikk fra nord til sør, fra sommer til midtvinter uten å merke mer enn at aquaviten brant i halsen.

13.06.2016

Natt til i dag hadde vi et voldsomt er regnvær. Lyn, torden og vind opp i 35knop i kastene. Utrivelig! Nå er klokka snart 10 på formiddagen og det er sol og en svak motvind. Kjører dieselmotor og venter på en vinddreining. Turen fra Christmas Island går tregt, men det må en forvente her nærme ekvator. Tenkte å gå under dekk og bake en kake. Jeg fyller 66 år i morgen og kjekt å ha noe å bite i på lur om det skulle droppe innom et menneske.

Live skriver til Jan Isaksen og ber om værmelding. Jeg minner henne om at Jan kun formidler værmelding og ikke har ansvar for hvordan været blir. Live sier at hun vet det, men jeg er ikke sikker, da hennes tillit til Jan er stor. Kanskje jeg også er usikker på hva Jan kan få til. Jeg husker en grillkveld i Trinidad og Jan brant seg på hånden. Da ble jeg minnet på at han er Tromsøværing og fikk vite hvilkene kontakter han har. De var både høyt og lavt på rangstigen.

Nå ser jeg at vinden er mer fra øst og jeg skal ta ut mer seil, stoppe motor og få vindroret i sving.

Senere 13.06

Det ble en laaaang dag m lite vind. Vi har brukt tiden til å bake brød, lage surkål og hatt en god middag. Svinefilet m surkål og gulrøtter. Motoren hjelper oss så vi er på kurs om det skulle bli et lite vindpust. En flokk delfiner var oppe og så på oss og noen sjøfugl sneiet bortnom båten. Seiler i 3 knop!. Hadde en følelse av at delfinene spurte hverandre om hva for noen landkrabber vi var og lurte på hva vi holder på med.

14.06.2016 fyller 66 i dag og (crewet) Live baker sjokoladekake med vaniljekrem på toppen. Smaker herlig. Til middag lager jeg en gryte med kylling og svin med gulrøtter og god hvitvin til. En flott dag, men det jeg ønsker meg aller mest er noe vind. Vi rusler avsted med hjelp av motor i 3knop. Stopper jeg Mr. Yanmar så faller vi ned til 0,5knop. Havet er blåere enn jeg har sett noen gang tidligere og dybden er 5000 m eller dypere. Solen skinner og alt er vakkert. Om kvelden trekkes opp noen skyer som kan gi heftige regnbyger og noe lyn med torden. Vi nyter livet midt i Stillehavet, men ser frem til å komme inn til øya Rangiroa som er målet. Neste dag er det igjen vindstille mine instrumenter sier at det er 14 juni i dag også. Kan bli forvirret av mindre. To fødselsdager etter hverandre er av det meste laget. Sånn er det når en er i nærheten av datolinjen.

Det er 14 juni for andre gang. Er usikker på om det er tirsdag eller onsdag. Jeg logger 2,8 knop og posisjonen er S 08.57.51. W 151.45.02. Det er 435nm igjen til havnen i atollen, Rangiroa. Vi har passert noen fiskebåter og en slepebåt. Har fått melding fra vår venn, Jan at det skal være flau vind i dag og  10-12 kn  motvind i morgen. Hadde jeg vært vinden, så hadde jeg også vært flau. Vi nyter tilværelsen og tar det som kommer av vær.

17.06 Det ble en tung seilas de siste 500nm før vi kommer inn (tror vi). Første del av turen med nesten vindstille og så motvind og krapp sjø. Når vi startet å seile fra Christmas Island, så vi at det ville bli mye motvind å seile til Nuku Hiva i Marquesas. Da satt vi kursen for Rangiroa som er en stor atoll i Fransk Polynesia. Der skal være et lite samfunn med autoriteter for innsjekking til Frankrike. De siste dagene har vi hatt så mye motvind og små hissige regnbyger som påvirker vinden. Vi er begynt å vurdere om vi skulle gå til Tahiti for å få en bedre kurs i forhold til vinden. Når vinden endrer seg ofte blir det mye arbeid med å justere seil. Ganske tungt å se at vi seiler i 1,5 kn når vi har 500nm igjen av etappen. Vi bruker noen flere dager enn vi tenkte oss på vei til Fransk Polynesia, men vi har det fint under solseilet. Det er en del sjøfugl som flyr over oss i ny og ne. Vi passerte noen fiskebåter for noen dager siden, men ellers ikke liv å se. Er i fasen på turen at det er en ting vi er opptatt av og det er når vi kommer inn til havn. Har lest ut alle bøkene vi har ombord også og det får Dagene til å føles lenger. Har de et brukbart Internett inne på atollen så laster jeg ned noen bøker fra biblioteket i Arendal.

22.06.2016  Papeetevarvar, Tahiti

Vinden er varierende, sjøen forholdsvis grov og det går seint. Prøver alle ting for å nå målet vårt som ligger rett mot vinden og sjøen er grov. Fremdriften er veldig dårlig. Det er også kraftige, korte regnbyger som trekker vinden opp i over 30 knop, midt i mot. Det er hva jeg kaller dårlige forhold for seiling. Det er 100nm igjen til Rangiroa og 200nm til Tahiti da vi bestemmer oss for å gå den lette vei og vi legger om kursen. Får vinden inn tvers babord og vi er i 5 knop og på riktig kurs. Jeg likte ikke å endre destinasjon, da jeg gjerne skulle se Rangiroa, men vi kan seile over der senere under bedre forhold. Planlegger å bli i Fransk Polynesia en stund.

Kom inn til Papeete, Tahiti i går 21 juni. Var noe usikker på innsjekking, da jeg ble advart av andre seilere oppe i Honolulu. Når jeg ropte opp » Papeete portcontroll» fikk jeg svar med det samme og fikk følelsen av «velkommen til Papeete» og den følelsen har jeg enda. Folkene på nabobåten hjelper oss med fortøyningene. På vei inn i marinaen ser vi tre kjente båter. Det er Naut Nauti og Philosophy fra USA og Randivåg fra Gøteborg. Koselig gjensyn. Ikke lenge etter ligger jeg med fendere ute, godt fortøyd med hekken inn mot strandpromenaden. Det er 17 døgn siden vi seilte ut fra Cristmas Island og en distanse på 1290nm i mye motvind og stampesjø. Autoritetene og marinapersonellet ønsker kun det aller beste for oss. Etter at alle papirer  var ordnet, gikk vi til en gourmetrestaurant som lå på vei tilbake til marinaen. Maten var kjempegod og jeg kjente jeg var «mør» i kroppen. Vi er tilbake i båten og det begynner å regne…..heftig! Vi sitter under bomseilet om kvelden med et glass vin, ost og kjeks. Folk hutrer forbi i regnværet under paraplyer oppe på strandpromenaden. Livet er godt og jeg går til køys noe overkl.19 og sover i 12 timer. Vi har gjennomført turen fra Honolulu til Tahiti på  2453nm. En tur som startet på 21.19 N og endte på 17.32 S

Ser det har regnet om natta, men nå er det fint. Kaffen kommer på og jeg sitter i cockpiten og betrakter folk som trimmer og spaserer på promenaden aktenfor båten. Tahiti og Papete er herlig.