Hawaii fra 03.12.2015

desember 8, 2015

Ko Olina 14 mai. 2016

Det ble noe lengre opphold i Ko Olina Marina utenfor Honolulu enn det vi forventet. Når var klar så fikk vi ikke plass i marinaen på den store øya som heter Hawaii. Vi ble i Ko Olina som er en perle av et sted, men jeg lengter ut nå. Kjenne vind i seilene og ha fremdrift igjen. Så og så mange mil utseilt og så mange mil igjen til neste havn. Det er et fint liv.Det blir den første atollen jeg går inn til på denne turen.Fisken kommer op hver dag kl1500 for å få mat i marinaen

Neste havn er planlagt å bli Fanning Island i øygruppen Kiribati. Det er 9-10 dager seiling nesten rett sørover. Det blir den første atollen jeg går inn til på denne turen. Vi har fått visum så det formelle er i orden, men jeg er2386 Kjempebølger mot stranden i Ko Olinamer opptatt av korallrevene og sandbanker som ikke står på sjøkartet. Kiribatti er egen stat og veldig fattig. Vi har samlet inn en del klær som vi planlegger å dele ut der nede. Regner ikke med å få noe internettilgang før vi er i Fransk Polynesia og det blir om en måneds tid fra vi reiser ut. Fisken på bilde kommer opp hver dag kl.15:00 og skal ha klapp og mat. Det andre er kjempebølger som slår inn mot stranden utenfor Honolulu.

Romantisk solnedgang. Waikiki Honolulu

Ko Olina Marina  outside Honolulu 05.04.2016.

Våkner opp til fint vær i Ko Olina som jeg har gjort veldig lenge nå. Nesten hver dag er det nydelig. Litt for varmt midt på dagen , men ofte en liten bris som føles deilig. Hadde noen dager med regn og en del vind og det var riktig godt å kjenne på noe i nærheten av uvær. Marinaen jeg ligger i er en god times tur fra Honolulu. Ko Olina Marina som båten ligger i er et ferieparadis. En av verdens beste golfbaner ligger et par hundre meter fra båten. Så i nyhetene at vår norske stjerne Susanne Pettersen skal spille her neste helg eller når det var.

Båten begynner å bli klar til å seile ut og jeg er mer enn klar. Det var veldig fint å overvintre på Hawaii, men det er lenge å ligge i en marina. Seilene er hele og på plass, fryseren fra Webasto virker fint, vindgeneratoren lader når det kommer et vindpust og SSB-radioen (kortbølge radioen) er i orden. Jeg hadde fått slettet programmet i radioen og den måtte få en oppgradering. Nye sidetrekk er sydd og klare til montering. Det eneste jeg ikke har kontroll på er GPS`en i kartplotteren. Kartplotteren i seg selv virker fint med ny bryter og jeg har fått ny GPS-antenne, men det var en ny type antenne  som ikke passet helt og jeg måtte ha en overgang på kablene som jeg vist skal få i morgen onsdag 6 april. Når jeg endelig fant butikken som tar seg av service for Raymarine så får jeg god hjelp. Eieren av firmaet som heter Commersial Marine Electronics kommer selv ut i morgen og ønsker å se at delene kommer riktig i sammen og at ting virker. Han er en virkelig hyggelig kar. Mange spør hva jeg gjør hele tiden i en seilbåt. Det er enkelt å svare på da det er noe vedlikehold nesten hver dag som jeg må ta tak i. Få tak i og purre på deler , installere og reparere. I tillegg så har jeg reist en del rundt på øya og besett meg. Jeg legger nytt dekk på flybridgen på nabobåten. De kjører meg hit og dit og jeg hjelper dem. Det blir ikke noen inntekter. Det blir heller ikke skatt og det er hyggelige naboer så en vennetjeneste er bare fint. Jobber når det passer meg. Det er blitt mye fotografering og veldig mange foto av solnedganger som jeg aldri blir lei av å se på. Solen går ned i havet her på østsiden av øya og det er virkelig fint å gå opp og se på. Det er alltid folk og ser på solnedgangen og en treffer noen å snakke med. Noen har kamera, men de aller fleste en telefon de tar bilder med. Telefonene tar irriterende gode bilder bruker  jeg å si. Jeg går med et godt Nikon kamera os står det en person ved siden av meg og tar nesten like gode bilder med en mobiltelefon. Ikke missforstå, jeg liker at folk tar gode bilder og det er resultatet som teller og ikke hva en tar bilde med.

Hadde besøk fra hjemmetraktene. Marit Buaas med broder Svein, Catrine med mannen Eirik og mamma til Eirik, Eva var på 14 dagers ferie og bodde inne på Waikiki i Honolulu. Jeg var inne i byen og møtte dem et par ganger og de var her ute i marinaen og grillet en kveld. Vi hadde noen virkelig koselige kvelder i sammen.

Tidligere i år fikk jeg besøk av Jorunn, Jan og Elisabeth Eldrup fra Østerå og Tvedestrand. Hadde også en koselig ettermiddag i sammen med dem. Fikk en følelse av at Jan trivdes så godt i båten at han hadde lyst til å bli om bord. Det er jo ikke så vanskelig å få den følelsen i båten på Hawaii, når sola prikker i ryggen og en har en kald corona i hånden.

Takk for at dere tok kontakt med meg.

Jeg har ikke hjemlengsel, men tankene er nærmere når vi sitter og snakker norsk i sammen.  Jeg er antagelig over halvveis i turen min nå og føler at jeg er på hjemveien. Har kuttet ut det meste av Asia på turen da det er for mange pirater der borte. En gang med pirater er tilstrekkelig for meg.

Nervøse folk med usikrede våpen er noe dritt å ha rundt seg.

Live kommer tilbake til Fredag 8 og det skal bli godt å bli i sammen igjen. Live mistet sin søster 24 mars og reiste hjem til hennes begravelse og ble hjemme til over påsken. Koselig for henne å være i sammen med familien også etter at Kari døde. Kari hadde kreft som ikke lot seg helbrede.

Min fetter Birger døde også for kort tid siden og det er når sånne ting skjer at jeg føler at jeg er langt borte.

Live skal være et par dager hos sin barndomsvenninne Sidsel Møller i San Francisco på veien tilbake til meg og båten. Regner med at det blir koselig å treffe Sidsel og Bruce. Skulle gjerne vert med henne der.

Når Live kommer blir det mer systematisk klargjøring for avreise og det skal bli godt. Vi har en del ting vi ønsker å se før vi reiser fra øya så jeg tror vi seiler ut herifra ca 1 mai. Besøker minst en av de andre øyene i Hawaii før vi seiler mot Kiribati og Fransk Polynesia. Til Kiribati er det en drøy ukes seiling og det samme fra Kiribati til Fransk Polynesia. Har planlagt å seile inn til atollen  Raroia som Kontiki kom inn til . Håper å besøke mange øyer i Stillehavet på veg til New Zealand.

Av økonomiske årsaker så skal det bli godt å seile ut. Jeg betaler ca. 10 000 norske kroner for å ligge en måned i marinaen, deler og reparasjoner har tørket ut pengekassa Hawaii er vakker, men ikke billig.

Når jeg har seilt ut vil jeg savne mine venner her i marinaen og spesielt Joetta og Jon som bor i nabobåten.

Jeg har fått veldig god service av firmaene som alle kan anbefales:

Commercial Marine Service, Raymarine Hjelper med GPS og kommer om bord for å se at alt virker som det skal etter montering.

Sailmaker Marc Barra i firmaet til Art Nelson som har Ullman Sails som reparerte mitt seil.

Indel Webasto Marine USA v/ Doug Stann. Vi fant feil på Webasto TB-51 kjøler/fryser i sammen og viste gode service. Han sendte en en del til meg som ble dekket av garantien.

Rdk products v/Meredith Hattori som har levert vindgeneratoren. Jeg fikk også ny kontrollboks av dem på garantien.

The Phoenician, LLC v/ Kim Devereaux some er agenter for Yanmar  og skaffer reservedeler til motoren.

Colleen Oman, som syr og reparerte bimini, har sydd nye sidetrekk og puter til benkene ute. Hun er et fyrverkeri av en dame som alle bør få sydd noe hos for å bli kjent med den blide og hyggelige damen. Hun gjør også pent arbeid.

Oceantronics v/ Celine og Francis. De har reparet kortbølgeradio og oppgradert programmet I radioen.

Ko Olina, Oahu 28.012016

Live kom ombord 14.01 og det er godt å være i sammen igjen. Jeg reiste hjemenifra 21 september så det var godt å få henne ombord igjen. Live feiret jul hjemme i sammen med familie og fikk en smakebit av vinteren hjemme før hun reiste til paradisøya O`ahu, som jeg nå er på.

Den nye vindgeneratoren er installert og akterenden på båten er nå den reneste kraftstasjonen med 4 store solcellepaneler og vindgenerator.

I går fikk jeg levert inn kartplotter for reparasjon. Det er ikke enkelt å finne en forhandler som kan utføre service. Det er enkelt å kjøpe, men ikke så enkelt å få reparert. Jeg har samme utfordring med min kortbølgeradio. Jeg fant en Raymarineforhandler som sender plotteren inn til Raymarine på fastlandet. De tester og gir meg en pris på reparasjon. Da får jeg avgjøre om jeg skal kjøpe noe nytt eller utføre reparasjonen.

Fryseboksen har jeg identifisert feilen på ved å gjøre en del tester i samarbeid med leverandør. Her er en reservedel på vei som jeg installerer selv når den kommer.

Kortbølgeradioen må jeg teste mer på og finne en forhandler som utfører servise/reparasjon.

Kutterseilet må til seilmaker og fikse en liten søm, men det er en bagatell som jeg fikser senere.

Det ble mange saker som trenger reparasjon nå, og alt må være i orden før jeg forlater Hawaii. På øyene i Stillehavet kan jeg ikke regne med så mange tekniske servicetilbud og det blir en stund før jeg kommer til New Zealand.

Har funnet ut at Ko Olina er en god plass å ligge. Sikker marina og flotte omgivelser. Har fått mange gode venner her og trives veldig godt. Var på en lokal fest i sammen med folk fra Japan og Korea. De advarer meg mot å seile til Asia nå da det er mye pirater i farvannene der. Jeg må ta den advarselen på alvor og legge om ruten. Jeg liker det ikke da Asia er en av milepælene på min tur. Kan jo ta en flytur fra Australia og gjøre en rundtur i Asia? Får se når jeg kommer dit. Nå er jeg på Hawaii og nyter klima og tilværelsen her. Det er vinter, men god temperatur. Det er ofte over 35 grader i skyggen om dagen og noe kjølig om natta. Har ikke målt temperaturen i vannet, men det kjennes som på en god sommerdag hjemme. Vinden sørostlig nå og vi får askesky inn over Honolulu. Det er aske fra den aktive vulkanen på den største hawaiiøya i sør som heter Hawaii. Det er mye turister på Hawaii. Hus og tomteprisene er høye og mange av lokalbefolkningen har problemer med å klare de høye bokostnadene. I parkene inne i Honolulu er det mange uteliggere. Noen av uteliggerne har jobb, men tjener ikke tilstrekkelig til å betale husleie. De slår opp primitive telt i parker og andre steder hvor det lar seg gjøre og har alle eiendelene sine i en handlevogn. Det er medaljens bakside på disse flotte øyene.  Det er mange fra Asia på Hawaii. Det er en time kortere flytur til Japan enn det er til San Francisco. Honolulu har også en ganske stor bydel med kinesere. I Honolulu er det mange reklameskilt med både engelsk og asiatisk tekst. Holnolulu har et av USA`s største shopingcenter som heter Ala Moana. Her snakker de både Engelsk og Japansk i de fleste butikkene.

Ko Olina Marina utenfor Honolulu 14.12.2015

27.12.2015 Dagene går fort i Ko Olina. Det er kjente over alt nå. Snakket med ei finsk dame som kjører og henter røret jeg skal feste vindgeneratoren på i morgen. Artig å snakke skandinavisk da hun er finsk/svensk. Når jeg får det røret så kan jeg begynne å jobbe med kabeltrekking og å finne traseer. Det er ganske trangt over alt i en liten seilbåt. Skal bli artig å få generatoren på plass som skal gi maks 400W. Lille julaften var jeg på båttur med noen tyskere. Vi så knølval og hadde en fin tur. Ingrid og Wolfgang er virkelig koselige og de har en kjempesnill Golden retriever som heter Gobart. Julematen hadde jeg full kontroll på og jeg hadde hjemmelaget surkål til svinesteken. Jeg var så heldig å få mandelen i år og premien var en overraskelse. Sån er det greit når en begynner å trekke på åra og bli glemsk. Må innrømme at det har vert en ganske lat jul. Går over på stranna og bader. Det er 10 minutter å gå fra båten. Noen ganger går jeg noe lengre turer med kameraet.

14.12.2015 Hadde planer om å bytte marina og komme nærmere Honolulu, men det ble for dyrt for meg og jeg trives godt i Ko Olina Marina hvor jeg nå har fått mange venner. Hadde jeg vert medlem av en Yacht Club ville det vert billigere. Noen har bil her og jeg får være med på shopping og jeg blir kjørt hit og dit. Blir også invitert i selskaper. Joda, jeg har det fint på øya Oahu i Hawaii. Jeg har kjøpt vindgenerator som jeg skal få på plass og er begynt å finne ut av hvor jeg kan få reparert kartplotteren og kortbølgeradioen. Fryseren virker ikke på 12 Volt systemet så den må også repareres. Den virker fint på 220V. Det er mange ting, men jeg tar en ting av gangen og det meste ordner seg. Å seile som jeg gjør innebærer masse vedlikehold oppgraderinger. Mange ting må jeg sette meg inn i. Jeg får ofte spørsmål om hva jeg holder på med hele tiden. Svaret er vedlikehold, fotografering gå turer og å møte folk. Marinaen ligger i et parkområde med mange hoteller i nærheten, flotte sandstrenner og golfbane ret innenfor. Her er mange turister, men jeg kan ta bussen til byen som bare koster 2,5 dollar.

Honolulu, Hawaii

08.12.2015

Det var spennende å seile inn til Hawaii. De to siste nettene sov jeg 20 minutter mellom hver gang jeg hadde utkikk. Det gikk fint første natta, men andre natta var det en del fiskebåter og en kjempebåt fra marinen som svinset rundt så jeg sov ikke mer enn 15 minutter siste natta før jeg kom inn. Når jeg ringte marinaen for å melde at jeg kom, så sa de at jeg måtte arrangere møte med portcontroll. Fikk et telefon nr. på marinaen som ikke ble besvart når jeg ringte. Da brukte jeg VHF kanal 16 uten å få kontakt med portkontroll, men coustguard hørte meg og gav meg et telefon nr., men det var til migration på flyplassen. De gav meg enda et nytt nr. om jeg kom frem til det rette kontoret på. Da fikk jeg avtale om å komme inn til marinaen kl.14:00 da det er veldig viktig at ikke jeg kommer inn før portcontrollen er klar på bryggekanten. De møtte jo ikke opp til avtalt tid og jeg måtte ringe igjen og gjøre avtale tidlig neste dag. I ottetiden neste dag så dukket det opp 4 uniformerte personer som gjorde jobben sin utmerket og var veldig hyggelige. Alt var i orden. Det er alltid spennende med myndighetene da det er forskjellige rutiner i forskjellige land og innen USA er det forskjell fra stat til stat. Neste dag fikk jeg cruisinglisens som må utstedes senest 48 timer etter ankomst. For å gjøre det så måtte jeg komme på kontoret deres.

Å ta bussen fra Ko Olina Marina til Honolulu tar en times tid. Om jeg er heldig å kommer på en av de raske bussene så er det noe under en time, men kommer jeg på en av de lokale bussene som skal innom alle småplasser så er det nesten en og enhalv time.  Det er ganske gøy på somlebussene. Mange spesielle folk, ja alle folk er individuelle, men noen er veldig individuelle om en kan si det sånn. Her ute på Hawaii er det en mix av mange folkeraser. Her mange fra USA som er en mix i seg selv, her er mange fra Japan og fra øyene i Stillehavet. Det er en rase som jeg tror kommer fra øyene som er veldig store. Høye flotte estetiske folk. Mange av Japanerne som bor her snakker kun sitt eget språk. Inne i byen er det veldig amerikanisert. Her ute i marinaområdet er det store hoteller, flotte parker og 4 sandstrender som er gravd ut for turistene. Alle strendene  er gravd ut som en bukt med to små skjær utenfor som beskytter for store bølger. Det er også hainett strukket tvers over innløpet til strendene. Det er veldig flott her, men ikke det reelle Hawaii som jeg liker aller best. Alt her ute er tilrettelagt og det er sån de amerikanske turistene liker det. Jeg prøver å få plass på en marina inne i byen, men jeg har ikke lykkes enda. I marinaen jeg ligger nå er det ganske dyrt og det er egentlig ikke lov å bo i båten, men det går om en betaler noe ekstra. Var en tur inne i Honolulu i går for å spørre om plass i en marina. Den ene marinaen hadde ikke plass og den andre fikk jeg telefonnr. Til dockmaster som er sjefen, men der var bare en automatisk telefonsvarer og n ringte ikke opp igjen. Det er ikke som ringer opp igjen når de ser at det er en utenlandsk telefon som har ringt. Jeg prøver å ringe igjen i dag. På bussen inn til byen i går satt en stor korpulent dame og sugde på en tann som sikkert hadde vert der for 20 år siden. På setet utenfor henne satt en mann som ikke var edru og han falt i søvn rett som det var og holdt på å falle på gulvet hver gang øynene falt igjen. Dama tok for mye av hans plass og han var sliten og ikke edru. Dårlig kombinasjon. Jeg har det deilig på Hawaii i et fantastisk flott klima og hyggelige folk rundt meg på marinaen.