Acapulco til Hawaii – 3 november til ..

november 9, 2015

Turen fra Chiapas til Acapulco, Acapulco og turen over til Honolulu, Hawaii.

14.11.2015

Det var deilig å sette seil etter en sommer og høst hjemme i  Norge og nesten 4 uker i Chiapas i Mexico. Marinaen i Chiapas var av aller beste sort med veldig hyggelige folk som jobbet der og samværet med seilerne i de andre båtene var veldig koselig. Jobben med båten før den kom på vannet gikk greit. Folket på marinaen tok seg av rengjøring av bunn og bunnsmøring. Jeg installerte ny VHF og tilrettela for sjøsetting. Jeg sov 4 netter på hotell før båten kom på vannet og alt så fint ut. Når jeg skulle sette i gang den nye fryseren som vi kjøpte i Panama så virket ikke den. Ert sikker på at den fikk kjørt seg for hardt i det varme klimaet. Jegh hadde kontakt med Webasto som hadde laget den og de lovet aller beste service, men så hørte jeg ikke mer fra dem. Tror jeg kan gå inn å overbroe og få den til å funke, men jeg venter til Honolulu som er en stor by og der er sikkert forhandler som kan fikse den.  Har seilt langt uten fryser tidligere og jeg er jo alene så det er ikke noe problem. Jeg hadde også med kortbølgeradio som skulle installeres. Selve installasjonen tror jeg gikk fint. Er selvfølgelig usikker på om jeg har dimensjonert jordingskabel riktig, men jeg fulgte boka så godt jeg kunne. Når jeg skrudde på radioen så kjente jeg meg igjen fra kortbølgekanalen på radionetten hjemme på Solfjeld. Det var så artig å skru frem og tilbake å få alle de rare lydsignalene. Jeg skrudde også og fikk inn noen som snakket langt borte. Tror alt skulle ligge til rette for en vellykket SSB-tid fremover. Min gode venn, Per Aasheim, sier at det åpner seg en ny verden når en kommer i gang med kortbølge. Neste dag skulle jeg få hjelp av Mike, i nabobåten. Vi satte oss til, men noe var skjedd med radioen. Vi fikk ikke til å gå hurtigjustere frekvens og tuch-panelet var delvis ute av funksjon. Vi jobbet noe med å finne feil, men dette er jobb for spesialister. Gikk til icomforhandler i Acapulco, men de ville ikke se på min radio da den var kjøpt i Norge. Jeg fikk heller ikke kjøpt deler til radioen. Trodde et internasjonalt servicenett funket for et så kjent radiomerke som icom. Der tok jeg feil. Vi jobbet videre noe med winlinc og laste ned værkart som skullfunke, men jeg har ikke fått det til. ER usikker på om radioen er istand til disse operasjonene. Så seiler jeg uten SSB og håper å få hjelp på Hawaii. Jeg hadde noen fine dager i Acapulco. Traff en del folk jeg pratet med og tok mye bilder. Når jeg skulle sjekke ut så gikk det noe tregt i starten, da 2 november er en uofisiell helligdag. Etter at jeg fikk kontakt med Migrasjon, så ordnet det meste seg. Både havnekapteinen og migrasjon var veldig greie. Tollerne fikk beskjed om hvor jeg lå og når jeg skulle gå, men de dukket ikke opp. Det var OK sa de andre autoritetene. De kunne komme om de ønsket. Jeg gjør de siste innkjøp og er klar. Går på marinakontoret for å få internett og skriver hjem at alt er klart. Jeg gikk ut 12:56 og meldt til havnekapteinen noe over 13:00 at jeg var på vei ut. De var korte på radioen da de ikke liker å snakke engelsk, men prosedyren var fulgt.

Jeg var i gang med den lengste etappen som jeg har planlagt på denne turen som det ser ut vil strekke seg over en tiårsperiode. Jeg setter på kartplotter……………….men au! Der faller en bryter ut og havner på dørken og mange plastbiter spretter rundt. Bryteren er helt vesentlig for plotteren da det er 6 brytere i en. Et hjul rundt for å tune opp og ned og en 5-punktsbryter i senter. Jeg plukker bitene på plass og setter en vebtape over. Bryteren ser ut til å funke, men AIS og GPS virker ikke. Hm………….. hva gjør jeg nå. Fryseren, SSB-radioen, GPS og AIS ute av funksjon. Jeg har en ny håndholt GPS som funker veldig fint, og kartet kommer opp på skjermen uten de nevnte funksjonene. Jeg bruker håndholdt GPS og plotter manuelt inn på kartet. Det funker. For å kompensere AIS, som varsler andre fartøyer om de kommer for nærme så kjører jeg 20-minutterssøvn noe mer en hva jeg hadde tenkt. Jeg seiler. Har alltid vert opimist, men syntes det er mange ting som ikke virker nå. På turen ut fra Acapulco så prøver jeg å få i gang GPS og AIS, men det ser ut for at det er supply av strøm fra kartplotter som ikke funker. Jeg klarer ikke å måle strøm ut fra boksen til disse andre instrumentene. Håper de har en Raymarineforhandler i Honolulu eller i alle fall på Hawaii. Det er jo USA og skulle være en kurant plass å få tak i deler.

Det er fint vær, en noe skarp kryss for å holde kursen, og etter hvert må jeg innse at jeg må falle av. Det er lang igjen tenker jeg. 3306nm. Det må jo for søren bli en bedre vindretning på den turen så jeg kan komme meg på en mer nordlig kurs. Vinden forsvinner helt og det blir mye motor de første 5 dagene. Når jeg kommer ut til den Meksikanske øya, Isla Socorro, så får jeg kraftig vind og må reve. Det er deilig å kjenne kreftene ta tak i båten og jeg seiler til tider i over 8 knoop. Vinden fortsetter  og jeg har gode dager. En dag jeg satt og leste så kom det en veldig pustelyd rett utenfor båten. En liten val var bare 0,5m fra skutesiden. Valen var ca.5 m lang og hadde veldig høy finne på ryggen. Fikk et bilde, men den var sakket noe aktenfor båten når jeg fikk opp kameraet. Kanskje det var en falsk spekkhugger. De likner spekkhugger, men har ikke de hvite feltene på buken. Er usikker. Vinden blir mer stabil og jeg har motor i gang bare når jeg må lade. Autopilot og kjøleboks tar mer strøm enn solcellepanelene kan levere.

Nå er det 12 døgn siden jeg seilte ut fra Acapulco og har seilt ca 1/3 av turen. Jeg har ikke sett noen båter de siste 7 dagene, har spist opp det ferske kjøttet, frukten og gulerøttene. Nå er det hermetikk. Har noen poteter igjen og 5 store løk. Det er ikke noe problem, dette er planlagt. I dag baker jeg brød. Hadde problem med å få kjøpt grovt mel, men kjøpte frokostblanding som jeg har mikset med hvetemelet. Det blir spennende. Har spist kjøpebrød frem til nå. Vinden er sterk på ettermiddag til sent kveld og løyer i 4 tiden på morgenkvisten. Så blåser det opp igjen i 12 tiden. Til nå har det variert fra 3 til 26 knoop vind. Jeg har brent mer diesel enn jeg liker når det var lite vind på vei ut på havet. Jeg ser mange sol oppgang og nedganger, men jeg kan ikke fotografere alle, men de er så flotte. Sitter og ser på havet og hvor flott det er her ute. Tenker på sola når den går ned, så skal den varme mine venner i Norge før jeg ser den igjen. Føler ensomheten uten at det er noe problem. Leste en plass at folk flest ikke bør være alene mer enn max 3 uker, men jeg er ikke redd for det. Tror jeg har arvet noen gode gener fra min far som hadde kontroll på psyken. Tenker mye på foreldrene mine, hvor greie og tolerante de var. Dutte ville bare riste på hode av denne turen, men Tullik ville vert bekymret. Det blir mye tenking når en er så isolert. Velger bevist tema som jeg skal tenke på. Når jeg føler for å ta meg noe inn, så tenker jeg bevist på en positiv hendelse eller gode saker som betyr mye for meg.  Om seilasen går som jeg håper og tror så kommer jeg inn til Marina Ko Olina Harbor ca. 3 desember. Har enda ca.2200nm igjen så det er temmelig usikkert.

16.11.15

Når jeg hadde lagt meg fredag så hører jeg fisk som spreller og det lukter fisk inne på min lugar. En flyvefisk  på ca. 20 cm ligger foran køya og ser ganske misfornøyd ut. Om den fløy inn luka, kolliderte med døra og spratt inn til meg eller om den kom inn den lille luka i lugartaket vet ikke jeg. Jeg heiv den over bord og vasket ut fiskelukta. Det ligger små blekksprut og flyvefisk på dekk hver morgen som jeg hiver over bord.  Flyvefisken lukter sterkt.

I går våknet jeg av buldring på dekk. Noe er galt med seil. Når jeg kommer opp så ser jeg at tauet som jeg reduserer eller tar inn storseilet med er røket. Det betyr fult storseil og det er meldt mye vind. Ned med storseilet, ut med det gamle tauet, inn med nytt og opp med seilet. Her skrev jeg det på to linjer, men jeg brukte over sju timer på jobben. Det ble etter hvert en del vin så jeg sleit med å få opp storseilet igjen, men det var en god følelse når alt var på plass igjen og i orden. I natt har det blåst opp i 35 knoop (storm begynner på 43) og det er ikke blitt så mye søvn. Ligger og lytter om det er noen nye lyder. Nå er det ca 30 knoop vind og jeg holder meg mest under dekk.

18.11

Det er dag nr.16 i sjøen og det er fremdeles mye sjø og en del vind. Det blåser jevnt 30 knop  og rett som det er så får jeg en sjø inn på akterenden som kaster rundt hele båten. Jeg er plutselig snudd 180 grader og seiler  mot Acapulco igjen. Noen ganger fylles kockpitten med vann. Da er det godt å være inne. Jeg leser og får ikke gjort så mye mer. Om jeg får lagd noe mat så er det en stor jobb for en enkel matrett. I går åpnet jeg to hermetikkbokser. En med knuste tomater og en med noe svinekjøtt som ikke var rent kjøtt, men malt opp, mikset og satt sammen igjen med kanskje soya og mel. Putta det i en gryte, makaroni, ½ løk, honning, eddik, en buljong og en skje med melkepulver. Det smakte ikke så verst. Kunne ikke spise av tallerken da maten ville fyke av i første store bølge, så jeg spiste rett fra gryta. Jeg regner på distanser og fart i båten. Om jeg er heldig så kommer jeg inn neste mandag som er 30 november, men det er enda mange dager igjen og vær og vind endrer seg hele tiden. Jeg er over halvveis nå i alle fall.

20.11

Vinden har moderert seg og jeg seiler i godt driv mot Honolulu. Begynner å bli spent på hva som møter meg der. Alltid spennende med Migrasjon og tollkontrollen. Det blir også en helseinspeksjon av båten. At jeg ikke har skumle smittsomme ting med meg. Ikke så mye nytt herifra. Samme blå skvulpet rundt båten som har moderert seg noe.

02.12

Jeg er klar for å komme på land. Har plass på Ko Olina Marina utenfor Honolulu. Jeg kaller opp marinaen og får vite at jeg må ordne med Migrasjon og Portcontroll selv. Det blir mye på canal 16 og en del telefoner før dette var ordnet. Jeg skulle komme inn til marinaen kl14:00 og da skulle hele baletten være klare til å sjekke meg og båten inn. Jeg om inn 14:05, men der var ingen. Jeg ringer dama jeg snakket med sist og jeg får beskjed om at de kommer neste dag kl. 07:00 og at jeg ikke må forlate marinaen før etter at de har vert der. Jeg sa jeg måtte ha noe mat og gå til en restaurant. Da fikk jeg beskjed om at det hadde jeg ikke spurt om…….så jeg gikk og spiste og det var deilig med frisk mat.

03.12Fikk besøk av fire uniformerte fra Portcontroll neste dag og de var veldig hyggelige og fornøyde. Jeg fortalte noen historier fra turen min så de ble ganske lenge om bord. Neste dag stilte jeg på kontoret deres og fikk Cruisinglisens så nå er alt i orde. Jeg er lovlig på Hawaii og i Honolulu…deilig