Mexico Tapachula – Acapulco 01.10 til 03.11.2015

oktober 5, 2015

01.11.2015 Acapulco

Det blir enda en dag utsettelse da jeg har problem med Migration. De forventer at jeg skal fylle ut samme dokumenter som de store lasteskipene. Et av dokumentene er greit nok, men det hvor mye forskjellig last jeg har ombord, fortolling av forskjellige varer og mange ting som ikke er relevant. Så da blir det avreise tirsdag kl. 12:00. Skrev til dem i dag og prøvde å forklare, men de svarer ikke. Vet det sitter en nedstøva gubbe inne på et kontor med skrivemaskinen sin. Det er så konservativt an en kan få makk. Datamaskinen er noe nytt som helst ikke brukes. Hva skulle de da gjøre med alle skjemaene som fylles ut manuelt? Nei, jeg er litt stygg nå, men det er noe i det. Er blitt venner med en amerikaner og en Canadier som er gifte og bor her nede. De kommer ombord for å se på min båt i dag. Det blir koselig og folksomt og kanskje noe varmt. Det er godt over 30 grader i skyggen i dag. Endelig en dag uten regn. Jeg liker Acapulco, men jeg er sugen på å komme avsted, da det er november som er den anbefalt nånden å seile den etappen jeg skal ut på.

31.10.2015 Acapulco

Klargjør til en lang overfart. Planlegger at turen over til Hawaii tar ca. 30 dager og myndighetene her ville ikke slippe meg ut på en helligdag så jeg seiler ut mandag 2 november. Jeg har fylt diesel og vann. Både de faste tankene og kanner på dekk er fulle. Jeg gleder meg veldig til å komme igang og jeg må innrømme at jeg har en del respekt for den turen. Har nå fått kontakt med en marina i Honolulu som jeg kan komme inn til. Båten og meg må godkjennes før jeg får tillatelse, men regner med at det skal gå bra. Kjøper proviant i morgen. Trenger mer enn en nistepakke  på denne turen som er på ca. 3600nm. Ser på værmeldingen at det ikke er stygg vind i farvannet nå, men det er en del regn. Da blir det å gå under dekk med Jo Nesbø og andre gode skribenter.

28.10.2015 Acapulco, Mexico

Turen fra Chiapas til Acapulco var slitsom. Hadde alle typer vær bortsett fra hurrycane. Hadde også veldig motstrøm og liyte vind i en lang periode og jeg brukte mye mer diesel enn jeg beregnet. Hadde mye fin seiling og det var veldig varmt hele veien. Jeg hadde 20-minutters soving hele veien. Det betyr at jeg har en klokke som vekker meg etter 20 minutter for at jeg kan se etter møtende båter. Det er oftest små fiskebåter som er et problem, de har ikke AIS og jeg får ikke alarm  når de nermer seg. Turen gikk fint men en blir sliten etter 5 døgn med denne type hvile/soving. Nå ser jeg fram til å sove en hel natt. Hadde besøk av en sjøfugl det siste døgnet inn til Acapulco. Den var noe «pjusk», men etter et døgn på solcellepanelet så kom den seg.

23.10.2015 Klar for å seile ut etter hurrycanen Patricia.

Det ble et par dager ekstra venting her til hurrycanen Patricia hadde kommet seg nordover. Det er som å krysse jernbanelinja. En går ikke over før toget har passert. Hadde inspeksjon ombord i dag morges som skulle vert her kl08:00, men kom kl.07:00. Jeg sto i dusjen da de banket på skutesiden. Greit nok. jeg er klar. Nå venter jeg bare på at marinasjefen skal komme med en etterfylt propantank før jeg reiser.

Ting ligger bra tilrette. SSB-radioen virker ikke som den skal . Fikk melding fra den norske forhandleren i dag som sier at  antagelig må skifte hele  tutchpanelet. Permo i Oslo har gitt meg veldig god hjelp selv om jeg ikke kjøpte radioen av dem. Jeg kan anbefale Permo da de har lagt mye mer tid i mine utfordringer enn de behøvde.

Nå er jeg på vei ut med nytt stagseil, ny vindmåler, nytt akterstag, ny Simrad VHF og jeg har fått 11oV spenning tilgjengelig i båten for lading. Ting blir bedre. Når jeg er vel hjemme om noen år så er kanskje båten riktig utrustet for langtur.

Gleder meg veldig til å sette seil i dag. Det har vert veldig bra i Marina Chiapas, men oppholdet har vert lengre enn jeg liker. Jeg hørte gode rykter om denne marinaen helt nede i Panama i fjord og de ryktene var sanne. Bestyrer Enrique og Meno som sitter på kontoret er bare helt topp.

Det er trist å si farvell til nabobåtene her som jeg er blitt så gode venner med. Jeg møter helt sikkert noen av dem igjen i andre havner og da er gjensynsgleden stor. Her er en Fransk og en Engelsk båt fra Europa. Ellers så er det USA og Australia i denne «familien».

For et par dager siden besøkte hele «marinafamilien» en lokal restaurant og spiste middag i sammen. Eieren heter Fidel og var gjestfri selvfølgelig for det var god butikk foe han at det kom så mange folk, men borte ved et bord nerme kjøkkenet satt svigermora hans. Hun var 85 år og veldig sjarmerende. Jeg flytta over til henne som satt i rullestol og smilte. Vi kom godt overens og hadde en god prat selv med mine begrensede spanskkunskaper. Hun var veldig stolt av familien sin og viste meg mange bilder. Det ble en kveld jeg kommer til å huske lenge.

Opp til Acapulco tar ca. 4 dager. Når jeg finner internett der oppe så kommer det et nytt lite stykke i bloggen. Dere som leser dette kan logge inn på «Her er jeg» opp til høyre på siden. Da kan dere følge meg på turen.

02.10.2015

Chiapas 01 til 23 october

Det er alltid godt å komme tilbake til båten som ligger syd i Mexico mot Stillehavet. Marina Chiapas heter marinaensom ligger utenfor Tapachula. Vi satte inn en tørker i båten før vi reiste i mai,  og den har gjort jobben sin og båten hadde fått stå i fred så det var bare og begynne å gjøre sjøklart. Båten skal på vannet i morgen 6 oktober.

Var 9 dager hos min kusine på Long Island på vei til båten. Det er alltid koselig å besøke Margaret som nå straks fyller 94 og kom til USA som 6-åring. Jeg brukte tiden i New York til å kjøpe noen deler til båten. Det er alltid utskifting og vedlikehold som må gjøres. Fikk problem i tollen i Mexico. Jeg hadde tre kolli i tillegg til håndbagasje og alt måtte på bordet. Jeg var klar over at jeg kunne ta inn deler for US 500 uten å betale toll. Jeg hadde «glemt» hva de forskjellige delene kostet så det ville være veldig vanskelig å finne priser på de små komponentene. Tror tollerne ble lei av meg, så etter en stund bestemte de seg for å la meg gå. Jeg var veldig lettet. Har jobbet mye på båten for å få den klar til sjøsetting i morgen. Har polert hele båten for hånd i dag  i 35 varmegrader. DSC_1318
Prøvestarta motoren før jeg gikk hjem til Hotellet. Alt skal være klart nå. Har bare noe rydding igjen før jeg kan sjøsette. Planen er å ligge i marinaen i noen dager og installere forskjellige ting. Kortbølgeradioen må jeg få til å funke, vindinstrument skal skiftes, nytt akterstag må på plass, seilene skal monteres og mange småting. Bare båten kommer på sjøen så kan jeg bo i den og det blir mye lettere og billigere.

Jeg bruker å ta buss fra hotellet til Marinaen. Det er små privateide minibusser med plass til 16 personer inkludert sjåfør og billettør. En dag var vi 22 personer i bussen, men i dag var det ikke så mange pasasjerer da det er søndag. Det ble en tur jeg kommer til å huske en stund alikavel. At bilen hadde sett sine beste dager var tydelig å se da den hadde knekt frontrute,  det bare noen store hull hvor de fleste instrumentene hadde vert, det var rustet hull i gulvet, sidedøra sto å glipte og lokket til hanskerommet var festet med en 4 kvaderats kabel. Fort gikk den derimot. Jeg var glad jeg kom meg ut av den bilen.

I marinaen ligger det flere båter jeg har truffet tidligere, så det er gjensynsglede og vi forteller hva vi har gjort siden sist vi var sammen.