Nicaragua 15.04.2015 til 21.04.2015

april 16, 2015

Puesta del Sol  15.04.2015

Det ble ett døgn + noen timer seiling seiling fra fra Bahia Coco i Costa Rica til Puesta del Sol i Nicaragua. Vi seilte seint de siste milen for å få de riktige tidevannsstrømmene inn til marinaen i Puesta del Sol.  Vi kaldte opp marinaen på radioen og de kom og tok imot oss på brygga. Etter at vi hadde fortøyd og registrert oss på marinaen satt vi igjen med et positivt inntrykk. Prisene var ikke veldig høye og folkene var imøtekommende.

Puesta del Sol er en liten landsby, med strand på utsiden. Marinaen er moderne med vann, strøm, vaskeri og restaurant. Innenfor er det landsby, med støvete grusvei mellom husene, en liten butikk og en familie driver en restaurant på verandaen. Vi var der i går kveld og spiste og maten var virkelig god. Vi spiste fisk med salat bønner og ris som smakte godt. I morgen skal vi på vulkantur med pappan i «restaurantfamilien» når myndighetene har vert her og sjekket oss inn til landet. Håper det går greit.

Når vi kom inn i havna så ligger det tre canadiske båter her og en av dem er Pea Soup, så nå er vi i sammen igjen og vi skal på vulkanturen i sammen. Vi gleder oss og bateriet til kameraet er fulladet.

Puesta Del Sol i Nicaragua 18.04.2015

Turen til vulkanen var veldig fin og noe tøff i varmen. Vi kjørte en times tid med en Toyota 4-hjulstrekker. Manskapet på Pea Soup og Ilanga var i sammen på tur igjen. Guidene var to brødere til gutten som serverte oss på «hjemmerestauranten» dagen tidligere. Veiene ble veldig smale etter hvert og til slutt var der ikke vei. Toyotan knurret og spant med alle fire hjulene på noen tørre rullestein i en bratt bakke. Da var det bare å begynne og gå. I 35 graders varme kjente jeg godt motbakkene og at kroppen min heller ville ligge i et svømmebaseng. Det ble en god halvtime oppover fjellsiden.  På veien passerte vi rester av en liten bygning. Guiden vår fortalte at det hadde vert en kontrollpost for politiet under de urolige tidene i landet. Husker så godt Erling Borgens rapporter fra mellomamerika og diktatore hvor Daniel Ortega var en av dem. Han er fremdeles ved makten om jeg ikke tar helt feil. Det er mye krig og elendighet i en fersk histore i dette landet. Når vi var oppe kunne vi se ned i krateret som var fylt med vann, men vi gikk ikke ned dit da det var langt og bratt. Selv om det var noe disig når vi var der oppe, så var det en flott utsikt. Den ene av guidene bar mansjete da det er slanger i området. Han sa at det ikke var mange slanger nå i tørketiden, men en slange er for mye for meg. Jeg fikk nok av den jag hadde ombord i Panama for et par år siden.

I går spaserte vi en tur i området her. Landsbyen er en liten husklynge og i utkanten er det mer spredt bebyggelse da mange har husdyr. Det er ikke asfalt her, så veidekket består av støv, småstein og en del hestemøkk. Motorsyklene laster opp hele familien. Jeg så fem personer på en motorsykkel. I noen av husene har de etablert en liten butikk hvor en kan kjøpe noen småting, men utvalget er meget begrenset. Vi  er fortøyd ved flytebrygge og nyter dagene. Det er veldig spesielt for oss å kunne gå bort til et mangotre og plukke noen frukter bananpalmene står tett og på den andre siden av veien er det et tre med Cashewnøtter.

Eieren av marinaen bor i en stor motorbåt utenfor oss og han stoppet og slo av en prat i går. Han heter Robert og eier mye av landet rundt her. Han fortalte at han hadde store planer om utvidelse av marina og hotellvirksomhet her, men det var ikke enkelt å få klarsignal av myndighetene til å begynne det praktiske arbeidet.

Det var vemodig å reise fra Nicaragua, en oase i verden. For oss var det flott i Nicaragua, men landet er fattig og de lokale har det ikke enkelt, men barna virket glade og foreldrene er veldig behjelpelige. Vi hadde en superuke i Nicaragua. Nå seiler vi opp til El Salvador til en bukt som heter Bahia Del Sol.